Låt någon annan betala

Resenärer runt om i landet har under sommarhettan haft en hel del problem. Det har varit allt ifrån försenade tåg till inställda flygningar. SAS har tvingats ställa in massvis med flygningar. Man har helt enkelt inte personal till flygningarna. I morgon tvingas Ryanair ställa in ett 20-tal flygningar från Sverige eftersom personalen strejkar i protest mot försämrade villkor, vägran från Ryanair att teckna kollektivavtal, vägran att teckna försäkringar osv som finns på en normal arbetsplats. Även i många andra länder genomför Ryanairs personal strejker i protest mot bolagets anställningsvillkor med resultatet inställda flygningar. Billigt flyg kostar! I går läste jag om paret som skulle flyga till Grekland. Pga teknikproblem på flygplatsen tvingades man landa i Turkiet. Eftersom man inte hade pass utan bara ID för resa inom EU blev man varken insläppt eller utsläppt på flygplatsen i Turkiet. Vi läser om flygresenärer som pga inställda flyg osv blivit flera dagar försenade och tvingats övernatta på sofforna på flygplatsen.

Moderaterna skräpar ner

Även om flyget har sämre förseningsstatistik än järnvägen så har många tågresenärers tålamod frestats på rejält under sommarhettan där de tekniska problemen har avlöst varandra. Om de stackars stockholmarna varit värre drabbat än resenärer på andra håll i landet har jag däremot ingen aning om. Men som så mycket annat så är det först när problem drabbar stockholmare som det blir en större fråga. Jag ser nu att Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin i varje fall har föreslagit att Stockholms resenärer ska kompenseras för sommarens trafikstörningar. Huruvida de stackars stockholmarna varit värre drabbade än andra resenärer i Sverige har jag ingen aning om. Men, jag tvivlar. Hur som helst så ser jag att även moderaternas Trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons tycker att det är en bra idé. Bara det inte är skattebetalarna i Stockholm som står för fiolerna utan det ska skattebetalarna i resten av Sverige göra – tycker alltså moderaten Kristoffer Tamsons!

Om jag ska vara uppriktig så tvivlar jag starkt på att skattebetalarna runt om i Sverige, som också drabbats av stora problem, är så entusiastiska över att betala kompensation till just stockholmarna. Men vi får väl katalogisera det under den allmänna moderata filosofin att någon annan kan betala. Bara dom själva får nytta av det.

I en annan artikel hos SR läser jag att tågexperten Per Corshammar är kritisk mot underhållet av det svenska järnvägsnätet. Ett ämne som jag varit inne på flera gånger tidigare. Svenska politiker av alla färger har under årtionden varit mer intresserade av att bygga motorvägar och subventionera flygplatser än att underhålla och bygga ut det svenska järnvägsnätet. I dag lever järnvägen med ett stort eftersatt underhåll, samtidigt som järnvägsnätet inte är dimensionerat för den trafik som kör. Det är överfullt på spåren och det är nära en trafikinfarkt på många håll.

Järnväg

Skulden till det dåliga underhållet är dock inte bara bristande resurser utan också den avreglering, privatisering och det upphandlingsraseri som präglar svensk järnvägstrafik. Som Per Corshammar poängterar i sin kritik så hamnar bara 20% av de pengar som anslås för underhåll av spåren just på spåren. Snittet i Europa ligger på 50%. Det råder ett totalt upphandlingsvansinne inom järnvägen specifikt, men även rent allmänt i det svenska samhället. Pengar försvinner för att administrera upphandlingar, överklaganden och nya upphandlingar. Vi slösar bort pengar för att tillfredsställa privatiseringsfanatiker.

Sätt igång med ett seriöst underhåll! Låt någon ta ansvar för detta. Inte en myndighet som samtidigt ska ansvara för motorvägarna. Låt mig ta ett exempel. Jag åker regelbundet tåget mellan Åstorp-Helsingborg. En enkelspårig sträcka som vardagar trafikeras av Pågatåg varje halvtimme i båda riktningar förutom godstrafik. Både lokal sådan och fjärrtåg. Sedan sent i höstas eller tidigt på vintern är det problem på banan mellan Bjuv och Mörarp nere i en sänka. Troligtvis förorsakat av den våldsamt blöta hösten som skadat banvallen nere i en sänka. Den nuvarande extrema torkan har uppenbarligen förvärrat problemet. Under i stort sett hela året har det rått en tillfällig nedsättning av hastigheten på sträckan. Min gissning är att en reparation på platsen av Trafikverket lagts in i en 10-års plan där upphandling av entreprenör inleds 2020!

Förstatliga järnvägsunderhållet!

Lämna en kommentar

Under Järnvägar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s