Sluta snacka och börja hacka

För några dagar sedan deklarerade Trafikverket att det är så fullt på spåren att man nu helt enkelt måste säga Nej Tack till bolag som vill köra fler tåg. Det går inte att pressa in fler tåg på många sträckor.

Samtidigt fortsätter politiker och många andra debattörer att älta frågan om ifall vi överhuvudtaget ska bygga ut järnvägskapaciteten. Många som yttrar sig verkar inte ha en aning om vad det handlar om. Jag läste ett sådant exempel för några dagar sedan.

Roland Andersson, nationalekonom och professor emeritus skriver: – ”Politiska dumheter om höghastighetsbanor” i ett debattinlägg i Svenska Dagbladet. Professor emeritus innebär för kännedom en pensionerad professor.

Det är möjligt att Roland Andersson är en duktig ekonom. Men så mycket om infrastruktur verkar han inte kunna. Låt mig därför ta ett litet citat som bevis:

– ”Städerna vid de existerande stambanor hamnar däremot i bakvatten: Karlstad, Västerås, Nässjö, Växjö, Kalmar, Karlskrona, Halmstad med flera.”

De stambanor som får nya ”konkurrerande / kompletterande banor” är alltså Stockholm – Göteborg och Stockholm – Malmö. Ingen av dessa städer ligger utefter Västra Stambanan mellan Stockholm – Göteborg. Nässjö ligger faktiskt utefter Södra Stambanan mellan Stockholm – Malmö. Karlstad och Västerås har inte med dessa båda stambanor att göra utan ligger norr om dessa. Växjö, Kalmar och Karlskrona ligger i Södra Sverige men inte utefter Södra stambanan däremot har man anslutningar till Södra Stambanan. Halmstad slutligen ligger utefter Västkustbanan mellan Malmö – Göteborg.

jarnvagsnat-hoghastighet

Mitt intryck är att Roland Andersson inte vet vad han skriver om. Skulle vi ha använt samma argument mot byggandet när vi byggde de nuvarande stambanorna så skulle dessa aldrig ha byggts. Vi skulle antagligen fortsatt med häst och vagn! Då var man däremot framtidspositiv. De nuvarande stambanorna byggdes genom att man lånade upp pengar utomlands. Och dessa lån har sedan länge betalts av och järnvägarna har betytt mycket för den svenska utvecklingen.

Så sätt igång och bygg. Järnvägen behöver mer kapacitet för att kunna klara av det transportbehov som finns i framtiden. Sluta upp med att skjuta allt på framtiden! Sätt fart! NU!

Lämna en kommentar

Under Höghastighetståg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s