Det knakar i fogarna

Det börjar gnissla lite inom de 7 Nordvästskånska kommuner som kommit överens om att köpa upp konkursboet Ängelholms flygplats. PEAB, som är nuvarande ägare, har ju beslutat att lägga ner flygplatsen. Den har varit en förlustaffär en tid, men Coronaviruset blev den slutliga dödsstöten. Men nu har alltså 7 av de 11 kommunerna i samarbetsorganet Familjen Helsingborg beslutat sig för att gå in och rädda flygplatsen genom att använda skattepengar för att köpa flygplatsbolaget.

Flygutsläpp

Lite bakgrund. 2011 sålde det statliga flygplatsbolaget Swedavia flygplatsen i Ängelholm till Region Skåne och 7 av kommunerna i NV Skåne för 40 miljoner. Dom sålde i sin tur omedelbart flygplatsen vidare till byggbolaget PEAB för samma summa. Och skickade dessutom med ett engångsbidrag på 15 miljoner. Ett bidrag från skattepengar till ett kommersiellt byggbolag som Kammarrätten senare förklarade för olagligt. Syftet med bidraget var att kommunerna i fortsättningen inte skulle behöva anslå pengar varje år till flygplatsen. som man gjort tidigare. I praktiken köpte man alltså för 40 miljoner och sålde sedan för 25 miljoner. Trots att bidraget på 15 miljoner förklarats för olagligt skedde det ingen ändring.

Men, nu vill inte PEAB vara med längre. Dom har beslutat att lägga ner flygplatsen som utpressning mot kommunerna. 7 av kommunerna i NV Skåne (Helsingborg, Höganäs, Ängelholm, Båstad, Bjuv, Klippan och Perstorp) ska nu istället köpa flygplatsbolaget av PEAB för 20 miljoner kronor. Dessutom ska man pumpa in ytterligare 30 miljoner i flygplatsbolaget för att det ska överleva. 4 av kommunerna i området har sagt Nej (Åstorp, Örkelljunga, Svalöv och Landskrona).

Det ska påpekas att det kommunerna ska köpa är själva flygplatsbolaget. Själva flygplatsen, byggnader osv kommer PEAB att behålla. Sportbilstillverkaren Koenigsegg är en av hyresgästerna på området. Dom använder också landningsbanorna för testkörningar osv. PEAB kommer alltså att fortsätta hyra ut till det nya flygplatsbolaget, Koenigsegg osv. Det man säljer är konkursboet i flygplatsbolaget. Det som betingar något värde, mark och byggnader, behåller man.

Det börjar dock gnissla lite i samarbetet om köpet. Det står nu klart att eftersom det krävs kvalificerad majoritet (2/3) för en del viktiga beslut så får Helsingborg i princip vetorätt. Dom äger nämligen 40% i det nya flygplatsbolaget. Dom kan alltså lätt köra över de andra 6 kommunerna. Fortfarande återstår formella beslut i de sju kommunernas Kommunfullmäktige. I främst Klippans kommun är man inte helt övertygade om att fullmäktigeförsamlingen kommer att köpa det avtal som ska presenteras. Här i Åstorp (som alltså sagt Nej) har Sverigedumokraterna lämnat in en motion med krav på att Åstorp ska gå med i samarbetet och köpa en flygplats. Men mitt intryck är att man är ensamma om att vilja handskas så slarvigt med åstorpsbornas skattepengar.

Antalet passagerare per dag vid flygplatsen var 2015 drygt 1.100, 2018 var antalet nere i ca 1.000 och sedan har minskningen fortsatt. Det minskade antalet passagerare har gjort att det inte finns någon kollektivtrafik till flygplatsen. Ska man ta sig dit det gäller det privatbil eller taxi. Resandet kan jämföras med järnvägsstationen i Åstorp som 2019 hade i snitt drygt 1.600 passagerare per dag, alltså mer än 60% fler resenärer.

flygplan

Allt fler protesterar också mot att skattepengar ska läggas på att subventionera en miljöbov som flyget. Så uppmanar t.ex. Naturskyddsföreningen i de sju berörda kommunerna respektive kommun att säga Nej till affären.

– ”Minskat flygande är en av de allra viktigaste åtgärderna vi kan vidta för att få ner växthusgaser och därmed ha en chans att överlämna ett klimat som går att leva i till våra barn och barnbarn.”

Så uppmanar Naturskyddsföreningen sina kommuner och påpekar det orimliga i att med skattepengar subventionera en miljöbov som flygande. Ett flygande som dessutom av många anledningar minskar. Och alltså gör flygplatsen ännu mer olönsam och onödig. Flygets branschorganisationer tror att flyget möjligen kan ha återhämtat sig till 2024. Men det är tveksamt om flyget överhuvudtaget återhämtar sig från Coronavirusets härjningar.

Låt Ängeholms flygplats gå i graven!

Läs mer:
Mindre kommuner reagerar över Helsingborgs makt i flygplatsbolag. – Helsingborgs Dagblad
Naturskyddsföreningar vill stoppa flygplatsaffär. – Helsingborgs Dagblad
Vem flyger från Ängelholm? – Elina Pahnke i Helsingborgs Dagblad

1 kommentar

Under Ängelholms flygplats

Ett svar till “Det knakar i fogarna

  1. Alla moderaters lilla övergud, Carl Bildt, har tagit ställning i frågan om att med skattepengar subventionera flygbiljetter. – ”Om det finns efterfrågan – och det säger ju alla att det finns – behövs det väl inte 400 miljoner i statsstöd? Resor betalas av resenärer.” Nu uttalar sig Carl Bildt på Twitter egentligen om att köpa upp nattågstrafik ut i Europa. Men – ”Resor betalas av resenärer” är väl ett tydligt ställningstagande. Tänk på det alla ledande moderatpolitiker i kommunerna i Nordvästskåne när ni nu ska satsa era kommuninnevånares skattepengar på att rädda ett konkursbo, en lokal flygplats, den i Ängelholm.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s