Partiet KD

» Varken kristet eller demokratiskt?

Den kurs Kristdemokraterna tagit under ledning av Ebba Busch leder partiet rakt ut i träskmarkerna. Ebba Busch är skolad i den kristna sekten Livets Ord och sekten har nu totalt tagit kommandot i partiet. Från att ha varit ett liberalkonservativt parti med kristen värdegrund har partiet utvecklats till ett reaktionärt extremt sektparti ute i den Brunblå sörjan.

Ebba ut i den Brunblå sörjan

Jag har konstaterat att partiet inte har något med vad jag uppfattar som en kristen värdegrund att göra. Partiet kan inte heller sägas stå för ett demokratiskt samhälle. Som en följd av detta har jag bestämt mig för att i fortsättningen inte kalla partiet Kristdemokraterna, det får i fortsättningen bli bara KD. Sedan får var och en själv gissa sig till vad den förkortningen betyder.

Jag höll kanske inte med de tidigare partiledarna Göran Hägglund (2004-2015) eller Alf Svensson (1973-2004) så ofta. Men jag respekterade dessa som seriösa politiker. Den första partiledaren Birger Ekstedt (1964-1972) har jag ingen som helst relation till, så honom ska jag inte uttala mig om. Men som sagt, Ebba Busch har fört partiet in på ett spår som leder ut i extremismen.

Jag har rent allmänt svårt för att man kombinerar religion och politik. Men med Ebba Busch har det urartat på fel sätt. Den Brunblå sörja som Ebba Busch driver tillsammans med Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson är skadlig för det svenska samhället. Och vi är snart i en situation där det är KD:s Livets Ord-inspirerade politik under Ebba Busch som är den mest skadliga delen. Det är farligt när en religiös sekt kidnappar ett politiskt parti. Observera att jag skriver religiös sekt, det kvittar om det är en kristen sekt, en muslimsk sekt, en judisk sekt eller en hinduisk sekt osv. Det är lika farligt när extrema religiösa idéer tar över och driver politiska frågor.

Ebba Buschs upprepade grodor gör inte saken bättre. Det positiva är att Ebba Buschs falska ettrighet inte längre ger effekt på väljarstödet. Tvärtom har KD sedan lång tid en nedåtgående trend. Och jag förutspår att KD trillar under isen till nästa val. Dom behövs helt enkelt inte längre. Vi har redan Sverigedumokraterna.

KD under strecket

Läs:
Försöker KD kapa rötterna? – Svenska Dagbladet Henrik Sundbom ledare
KD:s kopplingar till Trump ett problem. – Aftonbladet debatt Gustaf Lantz
Ebba Busch stämmer Esbjörn, 81 – ger sin bild av tvisten. – Aftonbladet
Kan Ebba Busch bli minister efter detta? – Aftonbladet ledare Atle Morseth Edvinsson
Ebba Busch klarar sig från det stora drevet – för hon är inte sosse. – Dagens ETC ledare Kajsa Ekis Ekman
Busch-doktrinen gror i sprickan med våra värsta livslögner. – Dagens ETC ledare Andreas Gustavsson

Lämna en kommentar

Under Kristdemokraterna

Lämna en kommentar