Nonchalans i trafiken

» Gör något.

Inom den svenska trafiken gäller en Nollvision. Dvs målet är att det inte ska ske några trafikolyckor och att inga ska dödas i trafiken. Ett mål som naturligtvis är omöjligt att nå. Regeringen har sedan fastställt ett annat lite mer realistiskt mål. Nämligen att antalet döda inte ska överstiga 133 per år. Till och med juli i år hade 93 dött i trafiken i Sverige. Vi ska ha i åtanke att Sverige har internationellt sett mycket få döda i trafiken. Vilket naturligtvis beror på bra vägar, bra utbildade förare, bra trafikregler och bra bilar.

I dagens Aftonbladet hittar jag en debattartikel från några trafikskoleutbildare som reagerat på hur många som idag kör olika fordon i trafiken utan någon egentlig utbildning. Deras kritik handlar om dels Epa-traktorer och dels elsparkcyklar.

Antalet Epa-traktorer har ökat mycket kraftigt. I varje fall här där jag bor. Under många år handlade det om ett litet antal ytterst motor- och teknikintresserade killar som lade ner enormt mycket jobb på att bygga om en gammal Volvo PV. Det handlade inte bara om motor och utväxling. Det handlade om ombyggnad av hela bilen. Ett projekt där det lades ner många hundra timmars arbete på att skapa något personligt.

I dag handlar Epa-traktorn om något annat. Det handlar i allmänhet bara om att ändra utväxling och annat som krävs för att det ska kunna klassas som Epa-traktor. Bilen är gärna en BMW, en Audi osv. Jag såg ett par killar som körde en hel lastbil omklassad till Epa-traktor. Om den blev för dyr i drift eller vad som hänt vet jag inte. Men dom har jag inte sett på senare tid. Kanske har dom bara vuxit ifrån det hela.

Men det kraftigt ökade antalet och att jag upplever det som en ökad nonchalans för regler från killarna (och tjejerna…) gör att det upplevs som ett mycket större problem idag än tidigare. Kanske är det riktigt att det skulle krävas en längre utbildning för att få kort för att köra en Epa-traktor.

Jag personligen upplever dock elsparkcykeln som ett mycket större problem. Inte på de orter där det inte finns uthyrning, men på de orter där uthyrningsbolagen står på kö. Jag tror att vi ska göra en stor skillnad mellan de som köpt sig en egen elsparkcykel. T.ex. kör till järnvägsstationen, fäller ihop den och tar med sig på tåget och sedan fäller upp den igen och kör vidare till jobbet. Den gruppen sköter sig i allmänhet.

Även om man ibland undrar över vissa människors ansvar. Jag var idag på ärende i Lund och Malmö. Att se någon komma farande i full fart inomhus genom vänthallen på Centralstationen i Malmö på elsparkcykel tyder på att det är någon som inte använder huvudet till det som man borde använda huvudet till. Att se ett sådant beteende tycker jag visar på att det kanske skulle krävas någon form av utbildning och ”körkort” för ett sådant fordon. Ingen skulle få för sig att cykla på en vanlig cykel i full fart genom väntsalen. Det rörde sig inte om någon omogen 15-åring utan om en man som började närma sig medelåldern och klädd i kostym.

Det stora problemet är alla dessa hyrsparkcyklar som ligger slängda lite hur som helst. När man går i större städer och hittar cyklar lite var som helst undrar man hur dom överhuvudtaget kunnat hamna där dom ligger. Den som hyrt cykeln kan inte ha avslutat sin resa just där i varje fall.

I dagarna kunde vi läsa om den äldre mannen som dog efter att ha cyklat på en liggande elsparkcykel med sin vanliga cykel. Den som köpt en egen elsparkcykel verkar mer använda den för ett verkligt transportbehov och slänger den inte hur som helst. Ser man de som hyrt en elsparkcykel så undrar man om inte färden är en ren nöjesresa för att ha roligt och kunna zick-zacka mellan människor på trottoaren i så hög hastighet som möjligt och helst två på elscootern samtidigt.

Om vi ska tillåta uthyrningsföretagen även i fortsättningen så finns det ett antal krav.
1/ Att elsparkcyklarna utrustas med riktiga stöd så att dom inte kan trilla av misstag. Dvs rejäla tvåbenta stöd.
2/ Att den som hyr elsparkcykeln verkligen påminns om att detta är ett fordon. Det ska framföras på cykelbana eller körbana om det inte finns cykelbana. INTE på trottoaren.
3/ Hjälmtvång.
4/ Ständig påminnelse om att man bara får vara en person på elsparkcykeln.
5/ Enbart uthyrning och återlämning från speciellt utplacerade ställ där uthyrningen inte avbryts förrän cykeln registrerats som återlämnad i dessa förutbestämda ställ.

Sedan kanske det kan bli viss ordning. Nonchalanta och omdömeslösa användare kommer vi aldrig ifrån. Dom finns med alla sätt att färdas.

Läs:
Sluta att låta våra barn leka ute i trafiken. – Aftonbladet
Äldre man död – körde in i elsparkcykel. – Aftonbladet

1 kommentar

Under Trafikolyckor

Ett svar till “Nonchalans i trafiken

  1. Ping: Nonchalans i trafiken - Blogghubb

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s