Sveriges världsunika kommersiella friskoleexperiment

» Som ingen vill ta efter.

Det svenska friskoleexperimentet är världsunikt. Det finns inte ett enda land på vår jord som tagit efter. Vi är det enda land i hela världen som med skattepengar finansierar kommersiella privatskolor som sedan fritt kan plocka ut vinst till sina kapitalägare. Chile hade, inspirerade av den i många kretsar ökända högerekonomen Milton Friedman, ett liknande system under några år men avskaffade det snabbt när Pinochets högerekonomer förlorade makten. Men inget annat land har tagit efter det svenska experimentet.

Är det någon som undrar varför?

Kan det vara så att det helt enkelt inte blev bra? Skolresultaten blev sämre och för skattebetalarna blev det dyrare!

Vi har fått en betygsinflation. Skolorna konkurrerar om de lönsamma eleverna genom att ”utlova” högre betyg. Eleverna från friskolor har i genomsnitt högre avgångsbetyg. Men, dom har inte klarat de nationella proven bättre som motiverar högre betyg. Det har också visat sig att dom klarar fortsatt utbildning sämre än elever från kommunala skolor med samma betyg.

En god utbildning är en förutsättning för samhället

Vi har fått en mer segregerad skola. Genom att på olika sätt locka till sig mer studiemotiverade elever än genomsnittet så blir skolorna i ännu högre utsträckning segregerade. När kommunerna tvingas öka studiehjälpen till de skolor som blir stående med större andel elever som behöver extra hjälp så ökar kostnaden för kommunen. Detta innebär automatiskt att även friskolorna ska ha ökade bidrag genom skolpengen. Som ju skall vara lika till kommunala skolor som till friskolor. Oberoende av om kostnaderna är samma.

Det har visat sig att andelen behöriga lärare på friskolor är lägre än på kommunala skolor. Personaltätheten överhuvudtaget är lägre på friskolor än på kommunala skolor. Ytorna är mindre på friskolor än på kommunala skolor. Allra helst utomhusytorna är mycket mindre. Tillgången till skolbibliotek är sämre på friskolor än kommunala skolor. Man måste ju från friskolorna spara in på kostnaderna så att det blir pengar över till att betala ut vinster till ägarna!

På Uppsala universitet har forskaren Jonas Larsson Taghizadeh gjort ett litet experiment. Han har kontaktat ett antal friskolor och ställt frågor om att sätta sitt barn i kön till den aktuella friskolan. När han presenterade sig som busschaufför verkade skolan inte intresserad och trodde inte att det skulle finnas plats men om han presenterade sig som advokat var skolan plötsligt mer intresserad och uppgav att det nog fanns en god chans att få plats. När han presenterade sig med ett utomeuropeiskt namn var intresset lågt men om han presenterade sig med ett svenskt namn blev plötsligt intresset större och chanserna större att få en plats.

Vad drar vi för slutsatser av detta?

Borgerliga partier har i varje fall dragit slutsatsen att man måste kämpa till sista blodsdroppe för att bevara de kommersiella friskolornas möjligheter att fortsätta berika sina ägare. Alla förslag som lagts för att begränsa vinstmöjligheterna eller göra konkurrensen mellan friskolor och kommunala skolor mer rättvis stoppas.

Men, även inom högerpartierna börjar det uppstå en insikt om att det här är inte bra. Kan vi hoppas på att denna insikt sprider sig?

Läs:
Moderaten som säger nej till vinstdrivande friskolor. – Dagens Nyheter
Moderaten som klädde av friskolelobbyn. – Arvid Åhlund ledare Dagens Nyheter

Lämna en kommentar

Under Friskolor

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s