Järnvägar också

» Världens mest avreglerade.

Är ni trötta på tjat om Brunblå sörja, Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson? Vart har Ulf Kristersson tagit vägen förresten? Har han låst in sig och gjort sig oanträffbar? Hur som helst så tar vi något helt annat idag.

Jag är lite av en tågnörd. Min pappa jobbade vid järnvägen, min farfar jobbade vid järnvägen, min farfars far jobbade vid järnvägen, min morfar jobbade vid järnvägen, två av mina fastrar gifte sig med järnvägare, en av mina kusiner är järnvägare och lägg till detta att min hustru också har järnvägare bakåt i släkten.

Finns det något behagligare och trevligare sätt att förflytta sig än att ta tåget? Sätta sig tillrätta vid fönstret utan att behöva tänka på något annat än att titta ut genom fönstret och följa hur landskapet förändras. Det är ett miljövänligt sätt att förflytta sig. Det är ett säkert sätt att förflytta sig. Det är helt enkelt det ideala sättet att förflytta sig.

Allt under förutsättning att det verkligen går ett tåg från den plats från vilken jag ska resa och att det går ett tåg till den plats jag ska resa till. Att dessa tåg går vid en för mig lämplig tidpunkt. Och, att tåget verkligen går som det ska och kommer fram i tid! På den här punkten är jag ganska privilegierad som bor i Åstorp. En gammal järnvägsknutpunkt.

Men, det finns problem. Ett problem är att det fanns en tid när järnvägen ansågs ”omodern”. Man lade helt enkelt ner järnvägstrafiken och rev upp järnvägsspåren. Vi skulle alla ta bilen. Innan vi insåg att det skulle inte fungera så bra det heller. Låt mig ta Åstorp som exempel. När jag var barn gick det i princip tåg i 6 olika riktningar från Åstorp. Mot Ängelholm och sedan vidare till Göteborg och Oslo. Mot Hässleholm och sedan vidare mot antingen Stockholm eller Kristianstad och Blekinge. Ett par kilometer utanför Åstorp svängde Smålandsbanan av mot Örkelljunga och Markaryd. Söderut gick tågen mot Malmö och sedan vidare till färjan i Trelleborg. Tågen gick till Helsingborgs Centralstation. Tågen gick en annan väg till Helsingborgs Färjestation och sedan vidare via färjan till København och vidare ner i Europa. Den här banan ledde också till Höganäs och Mölle.

Järnvägsknuten Åstorp

Det fanns alltså gott om tåg att välja på från Åstorp. Rälsbussarna till Örkelljunga och Markaryd. Rälsbussar till Höganäs och Mölle. Lokala tåg till Helsingborg C, Hässleholm, Ängelholm och Malmö. Sedan stannade fjärrtågen Stockholm – København här. Fjärrtågen Göteborg – Malmö eller Oslo – Göteborg – København. Dessa fjärrtåg kunde på den här tiden ha med direkta sov- och liggvagnar som skulle till Holland, Frankrike, Västtyskland, Östtyskland, Italien osv. Periodvis fanns det till och med vagnar till Moskva.

Men allt detta har förändrats. Bygget av Öresundsbron och den nya Västkustbanan med en tunnel genom Helsingborg gjorde att alla fjärrtågen försvann. Tågen till Höganäs och Mölle lades ner och banan revs upp från Kattarp. Tågen till Örkelljunga och Markaryd lades ner och banan revs upp. När det var som sämst körde Kristianstad län tåg mellan Helsingborg – Hässleholm – Kristianstad. Det var allt! Dessa tåg kördes dessutom en annan väg till Helsingborg än via grannkommunen Bjuv som låg i Malmöhus län. Malmöhus län körde Pågatåg Helsingborg – Bjuv men dom fortsatte inte över länsgränsen till Åstorp. Det gick alltså inte att åka kollektivt över länsgränsen mellan grannkommunerna Åstorp och Bjuv (det är 6 km).

Järnvägsknuten Åstorp

Sammanslagningen av Kristianstads län och Malmöhus län till Region Skåne innebar dock vissa fördelar! Idag har vi via Skånebanan på vardagar två tåg i timmen till Bjuv – Helsingborg (helger ett tåg i timmen). Ett tåg i timmen till Hässleholm med ett andra tåg vardagar under rusningstid till Hässleholm – Kristianstad. Och nyligen har man åter öppnat Söderåsbanan med ett tåg i timmen till Billesholm – Kävlinge – Malmö. Vad vi väntar på är att dessa tåg på Söderåsbanan ska fortsätta till Ängelholm och ge drägliga kommunikationer till närmaste staden. Att tågen till Malmö ska köra den vettiga vägen via Lund och inte via Lomma. Vilket är utlovat att ske när bygget av fyra spår mellan Lund – Malmö är klart nästa år. Sedan att ALLA tågen till Hässleholm – Kristianstad stannar i Kvidinge som också ligger i Åstorps kommun. Idag kör de tåg som ska till Kristianstad bara förbi i full fart.

Och, sedan väntar vi på att underhållet av järnvägen sköts ordentligt så att vi slipper alla bekymmer med inställda tåg och försenade tåg. Det var en artikel om detta i Dagens ETC som inspirerade mig till att ta upp ämnet järnvägar. I artikeln i dagens tidning påminner man nämligen om det faktum att den svenska järnvägen är den mest avreglerade järnvägen i hela världen. Något som får katastrofala följder. En gång i tiden var det SJ som körde tågen, skötte trafiken och skötte banorna. Såg SJ inte till att järnvägsspåren var i gott skick så var det SJ:s egna tåg som blev lidande. I dag finns det en uppsjö av järnvägsföretag som kör tåg. SJ naturligtvis. Sedan är ju gamla SJ uppdelat på två olika aktiebolag. SJ kör persontåg och Green Cargo kör godståg. Sedan finns det en uppsjö andra företag som kör godståg på de svenska banorna. Alla har sina egna lok. Det finns också ett antal olika bolag som kör persontåg. Mellan Malmö och Stockholm kör också Snälltåget. Det finns det av kinesiska staten ägda MTR. Samma statliga kinesiska bolag kör också tunnelbanan i Stockholm efter upphandling.

Här i Skåne har vår Region Skåne två olika tågsystem. De lokala tågen, Pågatågen, som sedan körs av Arriva efter upphandling. Och de regionala Øresundstågen som efter upphandling körs av ett annat företag. Situationen är densamma i alla svenska regioner, upphandling till olika bolag för att få ut lägsta pris.

Det är detta upphandlingsvansinne som är grunden till de dåligt underhållna järnvägsspåren. Olika områden läggs ut av Trafikverket (som har ansvaret) på upphandling till lägstbjudande. Den som vinner upphandlingen tjänar inte pengar på att lägga extra resurser på underhåll. Det lönar sig bättre att göra jobbet när det behöver lagas för då får man betalt per timme. Allt detta resulterar i ständiga stopp pga signalfel, spårfel, elfel och allt som kan hända. Men vi alla får leva med världens mest avreglerade och upphandlade järnvägssystem. Det kostar pengar att administrera och det kostar kvalitet att inte sköta underhåll i förväg. Och, det kostar pengar (och förtroende) med ständiga förseningar och inställda tåg.

Vi lever i ett samhälle som är ockuperat av en upphandlingsälskande maffia som kanske tror att det ska bli billigare och kanske bättre. Men det blir egentligen bara dyrare och sämre. Men, det finns en hel del som tjänar pengar på det. Kanske är det detta som egentligen är huvudskälet?

Läs:
Sverige: Välkommen till Europas mest avreglerade järnväg. – Dagens ETC

1 kommentar

Under Järnvägar

Ett svar till “Järnvägar också

  1. Christer Ekelund

    Tack för en mycket lärorik exposé i det, huvudsakligen, skånska järnvägsnätet. I sak är vi inte överens om alla delar men jag delar helt din bild av tågets fördelar och bekvämlighet.
    Hälsningar Christer Ekelund, Kommunikationschef VR i Sverige (tidigare Arriva)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s