Etikettarkiv: Tryckfelsnisse

Public Service och kvalitet

Tryckfelsnisse igenI går skaffade jag mig ju ett enkelt skratt på Svenska Dagbladets bekostnad genom att skratta åt ett litet skrivfel på nätet. Något som naturligtvis händer även den bästa – dvs även denna blogg ibland. Och när korrekturläsarna även denna natt verkar ha haft kafferast så kan jag ju inte låta bli att skanna av denna lilla ”notis” på Svenska Dagbladets ledarsida i dag. Högermagasinet Axess är naturligtvis en stor favorit hos ledarskribenterna på Moderattidningen Svenska Dagbladet. Och när Axess i sedvanlig ordning klagar på Public Service (dvs SVT och SR) så blir man lyckliga på SvD. Allt som sänds i SVT och som inte är tydligt högervinklat är enligt Axess typisk vänsterpropaganda. Samtidigt ska inte Public Service (dvs SVT och SR) producera populära program som gör att tittarna/lyssnarna lockas bort från den kommersiella TV:n (och radion) så att dessa inte kan tjäna pengar på att sälja mer reklamtid. Dessa oroliga högerdebattörer som oroas när svenska TV-tittare föredrar att titta på bra, populär och underhållande program hos SVT istället för kommersiell smörja ideligen avbruten av reklam, har ju naturligtvis ett problem när SVT lockar fler tittare än den kommersiella TV:n. Naturligtvis ska Public Service satsa på kvalitet. Populära underhållningsprogram som lockar många tittare kan dock samtidigt vara kvalitet. Det innebär inte att allt som sänds på SVT till exempel håller tillräckligt hög kvalitetsstandard. Alla har rätt att misslyckas ibland – under förutsättning att man lär sig av sina misstag. Och samtidigt har vi inte heller samma smak och syn på vad som är kvalitet. Jag tror till exempel att Jasenko Selimovic på Axess har en annan syn på saken än vad jag har. Har ni förresten sett vad som är fel på den inskannade rubriken? Jag såg det inte själv omedelbart, vilket bevisar vad jag skrev i går, dvs att man läser vad det ska stå och inte vad där står.

Lämna en kommentar

Under Public Service

Tryckfelsnisse slår till och korrekturläsningen tar semester

Jag upptäckte i morse, när jag tyvärr tvingades följa med på en resa till sjukhuset i Helsingborg innan klockan sju på morgonen, att min lokaltidning Helsingborgs Dagblad, som ju nu köpts upp av Bonniers via Sydsvenskan, nu uppenbarligen bytt namn. I varje fall stod det på tidningshuset (som ska säljas) inte ”Helsingborgs Dagblad” mer. Det stod ”Ingborgs Dagblad”. När jag sedan på eftermiddagen, efter att ha kommit hem efter 8 timmar på en plaststol på sjukhuset, ska kolla vädret de kommande dagarna för att kolla om det ska pisseregna lika mycket även i fortsättningen så ser jag att SMHI avskaffat korrekturläsningen på sin sajt.

Tryckfelsnisse

Lämna en kommentar

Under Skrivfel