Bedragare del 39

Det här dök upp efter lunch i dag. Onekligen ganska komiskt. För det första så betalar ingen ut 800 kronor bara för att man ska svara på en kundnöjdhetsundersökning. Sedan är jag inte Blocket-kund så jag hade ju överlistat dom innan jag ens läst det så långt. Så, jag tror att jag avstår.

Kundnöjdhetsundersökning – 800 SEK
Blocket [blocketsverige@block.se]
Skickat: den 4 november 2014 12:23
Till: sven@swl.nu

BlocketHej,

du har blivit utvald av Blocket.se att delta i vår snabba och enkla undersökning.
I gengäld belönas du med 800,00 SEK – Bara för din tid!

Det gynnar alla att hjälpa oss bättre förstå hur våra kunder känner. Med den insamlade informationen kan vi göra en rad förändringar för att förbättra och utöka våra tjänster. Den kommer att lagras i vår säkra databas under högst 3 dagar medan vi bearbetar resultaten av denna rikstäckande undersökning.

* För att avsluta enkäten, vänligen klicka här.

All information du förser oss med är icke-känslig och anonym. Ingen del av den lämnas till tredje part.

————————————————————————————————–
V.v. svara inte på detta meddelande.
Om du har några frågor, vänligen använd vårt kontaktformulär.
————————————————————————————————–
Blocket.se – Sveriges största köp & sälj marknad

Tjänsteleverantör:
Blocket AB
105 18 Stockholm
Org nr 556610-3429

Lycka till! En koll visar dessutom att http://www.block.se inte leder till någon funderande sida. Själva enkäten leder till något atreyasee.com som tydligen är något arabiskt. När man sedan kommit så långt i enkäten att det är dags att berätta vart pengarna (som nu helt plösligt är 900 kronor) ska betalas så vill man naturligtvis ha kortnummer, giltighetstid och hela köret. Och snart är alla pengarna borta istället för att ha fyllts på med 800 eller 900 nya kronor?

4 kommentarer

Under Spam

4 svar till “Bedragare del 39

  1. Hans Landvik

    Hej Sven! Verkar som att bara du och jag har fått och uppmärksammat detta utskick, för att inte säga oskick! Jag polisanmälde det så får vi se vad som händer. Inte så mycket misstänker jag. 800:- var väl lite för bra. Dessutom så var avsändarens domännamn blocke.se i mitt mejl.

  2. Jag har också fått mailet. Det är synd att polisen är inkompetenta när det gäller Internet-relaterade brott/scams. Domänen i avsändaradressen har troligtvis inget med avsändaren att göra. Jag fick mailet via IP-adressen 217.16.3.182 som tillhör ISPn ”AB CONNECT” (AS48809) i Frankrike (troligtvis Paris).

  3. Ping: Internet-relaterad brottslighet (SCAM) | Emil Isberg

  4. Malin

    Jag fick samma mejl idag och var precis på väg att fylla i mitt visa kort då jag tänkte att det är bäst att googla först… magkänslan så STOP… tack o lov 🙂 Man vet ju att man ALDRIG ska fylla i sitt kortnr… kommer aldrig att tveka på det igen !

Lämna en kommentar