Tänk så paff man kan bli

Ibland blir man verkligt förvånad när man läser tidningen. Alla ens fördomar kommer på skam när något händer som man inte alls kunde tro skulle hända. När jag läser Dagens Industri möts jag på sista sidan av rubriken: – ”Vilken present, Wallenberg! Kusinerna fyller jämnt – skänker 32,5 miljoner till Handels Tänk, kusinerna Jacob och Marcus Wallenberg har så här på ålderns höst insett hur viktiga de Fackliga organisationerna är, så man väljer att stödja Handelsanställdas Förbund med en så enorm summa slantar! Jag inser att alla mina fördomar om giriga slipsnissar får kastas i soptunnan.

Fast vid närmare läsning av artikeln så visar det sig naturligtvis att världen är inte så god i varje fall. Visst är dom generösa, Jacob och Marcus, men… Av pengarna som dom samlat ihop med hjälp av alla anställda i sina företag har man bestämt sig för att skänka 32,5 miljoner till Handelshögskolan, inte Handelsanställdas Förbund. Men det var en fin tanke i varje fall – i min första reflektion.

Lämna en kommentar

Filed under Wallenberg

Kommentera

