Bedragare del 303

Visst är det så att vi alla blir jättenyfikna när vi får ett mejl från Google Drive där det står att vi fått ett viktigt dokument. Vid sådana tillfällen kliar det verkligen i fingrarna att klicka på länken och öppna dokumentet. Ett mycket enkelt mejl:

Google Drive

Dear sven@swl.nu

En vän har delat ett viktigt dokument med dig.

View Document

©2016 Google Drive

Men sedan är det där med att jag faktiskt inte använder Google Drive. Varför skulle någon då skicka ett viktigt dokument till mig den vägen? Och avsändaradressen gör ju att man blir lite misstänksam. noreply@gdriveimprotantdocument.com! Observera ”improtant”, inte ”important”. Jag tror faktiskt att jag slänger skiten i papperskorgen. Kanske ska vi lägga till att mitt epostprogram lade mejlet i mappen för ”Junk E-mail” automatiskt.

Lämna en kommentar

Filed under E-postbedragare

Kommentera

