Eurokris som lockar fram skadeglädjen

”Euron är som en nackad kyckling som springer omkring och flaxar med vingarna i flera minuter medan den i själva verket redan är död.” Detta är sagt av någon som normalt ligger mycket långt ner på förtroendelistan över intelligenta människor hos er bloggare, nämligen chefen för FX Concepts, världens största hedgefond för spekulation i valutor. Men, även en i mitt sätt att se det, riktigt vidrig slipsnissespekulant kan ju ha rätt någon gång. Och eftersom det är jag som väljer om jag ska tro på honom eller inte så gör jag det nu, alltså tror på honom.

Jag såg förresten att enligt en undersökning gjord i Tyskland så vill 54% av de tillfrågade tyskarna att Tyskland lämnar Euron och återinför sin egen D-mark. Så kan det gå fast haspen är på…

Och här i vårt eget kungarike så fortsätter Major Jan ”eurotalibanen” Björklund (fp) att stå fast vid sitt krav på en snabb ny folkomröstning om avskaffande av den svenska kronan under den kommande mandatperioden. Allt i syfte att införa ovan nämnda Euro-valuta. Håhåjaja!

Vi tog en trevlig eftermiddagspromenad med Kimmy och njöt av våren. Jag kunde bland annat konstatera att humlorna gillar maskrosor. Uppe på Smedjehusvägen vid Käcksakärr satt det nästan en humla på varenda maskros i vägkanten. Och det var gott om maskrosor. Alltså kunde jag inte låta bli att dokumentera några av dessa. Den här är den som blev bäst ”uppförstorad”. Tyvärr är min digitalkamera inte den allra bästa för makrofotografering. Dessutom hann jag tyvärr lite senare inte med att få upp den för att plåta vår Röda Glada som patrullerade av området. Tyvärr försvann den bakom några träd snabbare än det tog för mig att få upp kameran. Annars hade det nog kunna bli en riktigt bra bild. Mycket bättre än den jag publicerade den 10 februari i år, tagen ut genom fönstret. Men det kommer fler tillfällen.

Från Palestina rapporteras att israeliska bosättare från sin bil skjutit ihjäl en 14-årig pojke. Övermänniskorna som stulit pojkens föräldrars mark tyckte att mord var ett rimligt straff för stenkastning. Troligtvis kommer mördarna att dömas för någon form av trafikförseelse.

För övrigt väntar jag fortfarande på att någon annan ska ansluta sig till min egenhändigt skapade grupp på Facebook Vi som gillar Kalvahagen. Det ska bli spännande att se hur lång tid det tar innan någon hittar dit?

8 kommentarer

Under Okategoriserade

8 svar till “Eurokris som lockar fram skadeglädjen

  1. Thomas

    Jag förstår att dina åsikter är ”gratis” och inte kostar någonting. Jag känner mig dock lurad. De är värda mindre än vad de kostar.

  2. Sven Tycker

    Ja, det är ju tyvärr så att sanningen aldrig är rolig att höra…

  3. Thomas

    Jo, det är nog säkert sant att Humlorna gillade maskrosorna. Resten är onysanserat önsketänkande, som justerats för att redan passa i en befintlig världsbild. Alltså inte vad man brukar förknippa med ärligt och ”sanning”. Men visst, det är säkert sant att du tror på allt det här…

    • Sven Tycker

      Smaken är ju klöven – precis som rö-en. Därför känns det skönt att tillhöra den del som är störst. Jag gissar att du tillhör den krympande skaran Euro-älskare.

  4. Leo Beata

    Oftast vet folket bäst… vi röstade ”nej”…

  5. Vajra

    Om euron och palestina tyckte jag dina färdiga åsikter var värda……ingen dömd valuta nämnd…helt i min smak :-)vad jag har svårt att smälta att björklund vill ha in euron…visserligen är där hela rörelser som vill det likt småföretagföreningen……helt psyksjukt, har intrycket att mr borg ratar euron, hur fasiken fungerar fp och m tillsammans?

    • Sven Tycker

      Folkpartiklarna under Major Jan Björklund har på senare tid distanserat sig från Högeralliansen (Försvar, Euro, Kärnkraft osv) på ett sätt som gör att jag börjar undra om dom satsar på att Högeralliansen förlorar valet, och att man därför istället vill skaffa sig en starkare position i en ny opposition. De åsikter man för fram lockar ju knappast Rödgröna väljare, utan det handlar om ren kannibalism inom Högeralliansen.

  6. Vajra

    ja med sådana medarbetare som fp lär nog alliansen förlora, kannibalism haha ja det var en bra beskrivning.Hela världens ekonomi står i brand, och man vill ändå brinna upp gemensamt och sälla sig till dem brännskadade fastän sverige är bland dem stabilaste i europaVilka analytiker hyr dem in? förmodlingen gissar dem själva ur sina outbildade huvuden

Lämna en kommentar