Grattis Danmark

» Grundlovsdagen.

Idag firar danskarna ”Grundlovsdagen”. Det är Danmarks inofficiella nationaldag´. Vi brukar ju gnälla över att vi i Sverige inte firar vår Nationaldag den 6 juni lika intensivt som norrmännen firar den 17 maj. Men, vi firar i varje fall mer än vad danskarna firar sin ”nationaldag” dagen innan den 5 juni. Vi har ju hur som helst upphöjt det som var Svenska Flaggans Dag till Nationaldag. Det har inte danskarna gjort än med Grundlagsdagen. Hur som helst, grattis danskar!

För övrigt hävdas det att den danska flaggan, den röd/vita som idag är mer än 800 år gammal, är världens äldsta flagga. Enligt myten föll den ner från himlen.

Fast jag har hört att den skånska flaggan, den röd/gula, är ännu äldre. Den rödgula skånska flaggan är alltså inte en kombination av den danska rödvita och den svenska blågula utan den är äldre än både dessa nationsflaggor.

En annan dag ska jag ta upp lite andra roliga myter! På tal om Danmark så kom ihåg att ”rolig” på danska inte alls handlar om något komiskt utan istället om något lugnt. – ”Ta de roligt” betyder alltså inte att man ska ha kiff, det betyder att man ska lugna ner sig. Om ni inte vet vad skånska ”kiff” betyder så är det kul.

Läs:
Danska flaggan fyller 800 år. – Historiska Media
♥ ♥ ♥ ♥ ♥


» Folkutbyte.

Det här är ett svårt ämne. Låt mig därför inleda med ett citat. Det är SD:s riksdagsledamot Adam Marttinen som säger så här:

– ”Folkutbyte? Åk ner på stan med valfritt färdmedel, titta med ögonen. Försök hävda motsatsen till normalbegåvade.”

För ett år sedan gick vår ledande islamofob Richard Jomshof ut och förklarade att svenskarna höll på att bli en minoritet i vårt eget land. Detta fick Jimmie Åkesson till att deklarera att ordet ”Folkutbyte” skulle vi inte använda. Det uttrycket lanserades av nazisterna i Tyskland för skrämma upp tyskarna för alla judar och romer och andra som höll på att ta över samhället – hävdade man. Det var en medveten aktion för att ta över det tyska samhället. Folkutbyte! Det ledde till slut till ”Förintelsen”. De andra högerpartierna valde att samarbete med nazisterna och sedan fick nazisterna makten.

I dag, bara ett år senare, börjar uttrycket användas även av SD:s samarbetsvänner i Moderaterna och Kristdemokraterna som vill skrämma upp oss. Jimmie Åkesson har öppet hävdat att Socialdemokraterna medvetet vill locka araber till Sverige för att dom ska rösta på Socialdemokraterna.

Jag blir allt mer förtvivlad över den skrämselpropaganda som sprids från främst Sverigedemokraterna. Men också allt mer från deras supportrar inom Moderaterna och Kristdemokraterna. Det är min närmsta granne som man skrämmer svenskarna med. Det är min tandläkare som hjälpt mig med mina tandproteser som man skrämmer med. Det är min läkare som precis skrivit en remiss för att jag ska göra Rtg hypofarynx och esofagus som är så hemsk. Det handlar om Rasko som precis idag hjälpte mig så att jag fick en tag till dörren på Kulturhuset Björnen så att jag på valdagen på söndag kan öppna dörren på morgonen. Jag är ordförande för ett av valdistrikten och ska tjänstgöra på söndag vid EU-valet. Det är Bato, min närmsta arbetskollega innan jag gick i pension, och som försåg mig med sin egna underbara hemmagjorda honung. Det är killen som igår bytte vattenmätaren i mitt hus och som jag hade en trevlig pratstund med men som tydligen är farlig. Det handlar om killarna i hemtjänsten med afghanskt ursprung som fick hjälpa min syster en period uppe i Dalarna när hon brutit benet i vinterhalkan och inte kunde klara sig själv. Dom är alltså så hemska och skrämmande – enligt SD alltså.

Jag vill hävda att dom är oumbärliga för att det svenska samhället ska fungera!

Läs:
För ett år sedan dömde Jimmie Åkesson ut det som nazistiskt – nu är det SD-politik. – Isobel Hadley-Kamptz i Dagens Nyheter
Åkesson: Det pågår ett folkutbyte i Sverige. – Epoch Times
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
SD = Svensk Desinformation
♥ ♥ ♥ ♥ ♥

1 kommentar

Under Danmark

Ett svar till “Grattis Danmark

  1. Ping: Grattis Danmark - Bloggfeed

Lämna en kommentar