Grattis kära hustru

Ingela fyller 50 i dag. Vissa tycker det är en stor dag, andra jobbar som vanligt. Till de senare tillhör hustrun. Jag hade till och med i förväg fått semester beviljad för i dag, så det var inget annat att göra än att stryka den och njuta av arbetet.

Men egentligen borde jag kanske ha stannat hemma från arbetet. Motgångarna började redan i går på kvällen. Efter att jag lagt ut blogg, läst epost osv började datorn uppföra sig konstigt. Hårddisken verkade jobba frenetiskt fast än att den inte borde göra detta och dessutom verkade hela skiten hänga sig. Det gick inte att stänga ner program osv i varje fall. Nu har den fått fnatt tänkte jag och stängde av den helt och hållet. Och sedan gick den inte att starta. Den kom en bit i uppstarten men gav sedan upp med en blå skärm innehållande mer eller mindre obegriplig text. Jag gav själv upp konstaterade att det får nog bli helgarbete för att få igång möget.

När jag kom till jobbet i dag på morgonen ville ett av de viktigare programmen inte starta som det skulle. Efter kontakt med Helpdeskfunktionen fick jag standardsvaret – starta om maskinen. Efter evigheter av arbete kom det felmeddelande och sedan startade den om igen av sig själv. Nähä, tänkte jag, då får jag väl sitta på en annan arbetsplats och jobba tills teknikerna fått ordning på skrället. Jag loggade in på en annan maskin, flyttade dit penna, räknare osv. Och lyfte sedan telefonluren för att ringa Helpdesk och meddela att dom fick ordna en servicetekniker. Telefonen var död! Efter sådana motgångar bör man ha rätt att gå hem och dra en filt över huvudet. Hur som helt så fick jag bytt telefonen, fick igång min egen dator efter cirka 5 omstarter och har kunnat sitta vid den även om den ibland uppför sig konstigt. Och jag verkar nu på kvällen även ha fått igång min egen dator efter diverse micklande fått den att starta. Virusprogrammet hittade 19 olika virus, som jag hoppas jag fått väck nu. Undrar hur dom kommit dit? Men dom har väl följt med någon av de kring 200 spam-mejl jag just nu får om dagen och som jag missat att radera något i tid. Rapport följer.

Enligt beräkningar har USA:s krig i Irak än så länge kostat de amerikanska skattebetalarna motsvarande 4.000.000.000.000 kronor (4.000 miljarder – det är 12 nollor). Samtidigt läser jag att det framkommit uppgifter som säger att Saddam Hussein erbjudit USA att avgå mot att han fick motsvarande 13 miljarder kronor. Det hade kanske varit en billigare lösning. Och det hade dessutom sparat en del liv.

1 kommentar

Under Okategoriserade

Ett svar till “Grattis kära hustru

  1. Usch… jag har haft en hemsk dag själv… så jag vet. En glömd räkning damp ner, avslag på en sökt sjukförsäkring, inställt tåg efter jobbet pga olycka, hann inte med nån lunch, misslyckade systemtester hos kund… *SUCK*… en del dagar ska man bara inte gå upp!

Lämna en kommentar