Skåne vs Stockholm

I går på eftermiddagen, mitt i rusningstiden, stannade alla tåg i hela Skåne. Från strax efter fyra på eftermiddagen och fram till efter sju på kvällen gick det inte ett tåg. Till all lycka var det en torsdag så Ingela slutade tidigt och hade hunnit åka hem. Och själv slapp jag ju att deporteras till Lund i Försäkringskassans hulabalula. Jag drabbades mest av att bommarna vid järnvägsövergången aldrig gick upp. Lyckligtvis kunde jag komma runt med cykeln – och det fanns inga barn i närheten som jag skulle bli tvungen att berätta att så här gör man inte normalt. Vid nästa gång jag passerade stod Banverkets personal och firade upp bommarna manuellt! Jag tänkte på kvällen när jag kom hem att jag skulle se på TV:s nyheter och se om man förklarade vad som egentligen hade hänt. Men uppenbarligen så bedömdes det faktum att ett antal tiotusental pendlare i Skåne blev sittande inte som någon större nyhet. Jag undrar om det varit samma bedömning om det varit pendeltågen i Stockholm som stått stilla några timmar mitt i rusningstiden?

Hur som helst pekar det inträffade än en gång på faran av all centralisering. När det slocknar på ett ställe, slocknar det överallt.

I går berättade jag om Skatteverkets kontroll av egna företagare, och hur resultatet visat att 80% av de kontrollerade företagarna fifflade. Det var därför med spänning som jag öppnade Dagens Nyheter i dag på morgonen för att kanske se hur dom presenterade Skatteverkets kontroll. Men DN satsade istället på en artikel om fiffel bland socialbidragstagare!

Avpolletteringen av Lennart Sacrédeus i Kd börjar visst få sina konsekvenser. Kd:s ordförande på Gotland, George Holmer, har lämnat in skorna. När Kd:s partisekreterare ringde upp honom och bad honom hålla tyst med sin kritik av Göran Hägglund fick han nog. George har nu både lämnat sitt uppdrag och gått ur partiet.

Enligt professor Anders Kinnander vid Chalmers har svenska jobbare alldeles för mycket att säga till om. Det blir mycket effektivare om knegare håller tyst och jobbar och överlåter åt chefer och ledare att bestämma. Håll klaffen vid det löpande bandet är professor Kinnanders paroll. Skönt med ansvarsfulla män som vågar ta skeden ur män och säga ifrån. ”Den svenska modellen med delegering, decentralisering och teamarbete har en del brister och måste kompletteras med en tydligare styrning av arbetsledningen…” är det lite inlindade budskapet.

Dagens skämt måste vara att Alexander Bard anslutit sig till talibanerna… f’låt Folkpartiet! Hahaha!

Besök gärna min kompletta blogg. Här finns tankar och tyckerier sedan mer än 11 år tillbaka.

Sven Tycker – Färdiga åsikter helt gratis

6 kommentarer

Under Okategoriserade

6 svar till “Skåne vs Stockholm

  1. Anonym

    Om pendeltågen i Stockholm stått stilla några timmar mitt i rusningstrafiken drabbar det ungefär en halv miljon människor, så ja det hade varit en större nyhet.

  2. I och för sig så bor det ungefär lika mycket folk i Skåne som i Stockholm. Men OK, det är fler som reser Pendeltågen i Stockholm än Pågatåg/Öresundståg i Skåne.Men tyvärr tror jag inte att det är där skon klämmer. De som bestämmer urvalet sitter i just Stockholm och utgår ifrån det i sitt urval. Och tyvärr är det för många i 08-träsket som tror att Sverige består av Stockholm och en glest bebyggd landsort utanför.När det ju i själva verket år så att Sverige består av Skåne och några norr därom liggande fäbodar… .-)

  3. Finns det något norr om skåne *skratt*

  4. Ja, några små fäbodar som sagt!

  5. Anonym

    Personligen tror jag att det är fler utanför än innanför 08-träsket som tror att Sverige består av Stockholm och en glest bebyggd landsort utanför, men om det verkligen är så låter jag vara osagt, för jag vet som sagt inte.Att dom som bestämmer urvalet sitter i Stockholm kan nog stämma, men att dom är att likställa med stockholmare bara för att dom sitter just här vet jag inte heller om jag vill hålla med om.:)

  6. Jag älskar att generalisera, samtidigt som jag argumenterar för att man inte får generalisera…Jag brukar när den här typen av diskussion ta upp ett gammalt helt inaktuellt exempel. För många år sedan skulle SVT en sommar ha ett litet jippo och sända ”regnfilmer” på eftermiddagen. Regnade det skulle man sända en film för de stackare som inte kunde vara ute. En dag när det i princip regnade i hela landet – förutom Stockholm, sändes ingen regnfilm. En annan dag när det kom en regnskur i Stockholm – men i övrigt i Sverige var det solsken, så sände man en regnfilm. Yttest inaktuellt exempel, men ack så roligt. Och dessutom styrker det ju min tes.

Lämna en kommentar