Om elefanter i porslinsbutiker

Ibland undrar man var politiker får sin tankeförmåga från. Nu läser jag om Centerpartiets starke man i Uppsala, Stefan Hanna, som kommit fram till att ett bra sätt att öka integrationen vore att koppla rätten till Försörjningsstöd till ett språktest. Kan du inte prata tillräckligt bra svenska så kan du lika så gott svälta ihjäl verkar vara tanken! Eller om du är analfabet – sätt dig i rännstenen och tigg istället. Själv är jag pappa till en autistisk son som är helt utan talspråk. Skulle han, bevare mig för det, någonsin hamna i Uppsala och, bevare mig från det också, hamna i behov av den typen av hjälp från samhället, så hoppas jag att Stefan Hanna redan har hamnat där han borde hamna, nämligen i arbetslöshetskön. Jag hoppas han får besöka Socialkontoret för att söka Försörjningsstöd och då får börja med att göra ett språktest. Kanske borde man lägga till ett test i Medmänsklighet också? Jag har jobbat som Socialsekreterare med just Försörjningsstöd. Och det är uppenbart att Centerpartiets Stefan Hanna har Noll Koll på verkligheten.

Lämna en kommentar

Under Försörjningsstöd

Lämna en kommentar