Vi är alla idioter

Björn WahlroosJa, i varje fall är det vad Nordeas ordförande Björn Wahlroos tycker. I samband med ett framträdande i förra veckan tyckte Nordeas ordförande Björn Wahlroos att 80% av alla människor är idioter när det handlar om pengar. Så här sade han: – ”Nu kommer jag nog att stöta mig med vissa men omkring 80 procent av människorna är idioter, åtminstone när det handlar om pengar. Finanssektorn handlar om att flytta pengar från de 80 procenten som saknar idéer till de 20 procent som har det”. Jag gissar att Björn Wahlroos räknar större delen av sina kunder till dessa 80% idioter. Detta medan han själv ingår i de återstående 20%. För det är ju ungefär så han arbetar. Enligt hans sätt att se det handlar finanssektorn om att flytta pengarna från de 80% idioterna till de 20% giriga utsugare som han själv är en del av. Enligt danska finans.dk tjänar Björn Wahlroos i år cirka 150 miljoner kronor. Det är mer slantar än jag och andra idioter kommer att handskas med totalt under våra liv. Och som ordförande för Nordea måste han ha ytterligare löneökning, detta eftersom jobbet blivit mer komplicerat. Och det kan jag förstå med alla de idioter han måste omge sig med. Själv ställer jag mig en del frågor. Om nu Nordeas ordförande tycker att jag är en idiot, ska jag fortsätta göda honom genom att vara kund i den bank som uppenbarligen anser att kunderna är idioter? En gång i tiden valde jag att bli kund i det som i dag är Nordea eftersom den dåvarande banken inte hade som övergripande mål att göda sina aktieägare utan målet var att tillhandahålla banktjänster. Sedan dess har ju banken privatiserats och tagits över av en grupp människor som anser att kunderna är idioter i motsats till dom själva som är så intelligenta att dom förtjänar att bli överbetalda girigbukar på bekostnad av oss andra idioter. Banken är ju inte ens längre en komplett bank. Senast jag besökte mitt bankkontor ville jag sätta in en summa kontanter på mitt eget konto i banken. Den något förlägna banktjänstekvinnan fick dock hänvisa mig till en konkurrents bankkontor eftersom bankens kontor i Helsingborg inte handskades med kontanta pengar längre. Men jag är ju bara en idiot som vill använda pengar ibland och inte bara kort som gör geniet Björn Wahlroos ännu lite mer rikare. Kära Nordea, det är snart slut med mig som kund. Anser ni att jag är en idiot får ni fortsätta göra det – men utan mig som kund. Läs mer här och här och här.

1 kommentar

Under Björn Wahlroos

Ett svar till “Vi är alla idioter

  1. Ping: Dom giriga är osams | Sven Tycker

Lämna en kommentar