Det är dags att satsa

» NU.

Jag har funderat en del på vad jag ska skriva om idag. Och funderat igen! Till slut har jag kommit fram till att det får bli det vanliga. Dvs att jag klagar på något.

Jag var ute och åkte med tåg idag. Jag tänkte ta en utfärd till Malmö för några ärenden. Vi har nu blivit lyckligt lottade här i mitt Åstorp med direkta tåg till Malmö via det som kallas Söderåsbanan. En gång i timmen går det ett Pågatåg från Åstorp – Malmö. Åstorp är ju en gammal järnvägsknut så det är en liten effekt av detta. Sedan tycker jag faktiskt att tåget skulle fortsatt de sista mindre än 20 km till Ängelholm från Åstorp. Det skulle gett oss en tågförbindelse varje timme sju dagar i veckan som bara skulle ta cirka 10 minuter. Istället för dagens buss som bara går måndag- fredag och dessutom tar 30 minuter.

Tåget hem till Åstorp – via Rosengård.

Tyvärr missade jag tåget till Malmö som gick i tid kl. 10:01. Det gjorde att jag istället fick ta omvägen via Helsingborg. Det tåget går 10:10. Tyvärr lite förseningar så det kom inte iväg förrän 10:15. Under tiden jag väntade hann jag konstatera att det uppenbarligen var problem på sträckan mellan Helsingborg – Ängelholm. Såg att det uppenbarligen var någon sorts signalfel ett tag. Medan jag står och väntade på mitt Pågatåg i Åstorp passerad Øresundståget till Göteborg som fick köra en omväg mellan Helsingborg – Ängelholm via Åstorp. Det är ju tur att det finns en omväg att köra när det är problem!

Hur som helst blev mitt Pågatåg ytterligare försenat mellan Åstorp – Helsingborg. Det är en enkelspårig bana med tät trafik. Första uppehåll är i Bjuv, där var det möte med ett godståg. Nästa uppehåll är Mörarp, där fick vi invänta det Pågatåg som vi normalt ska möta vid nästa uppehåll i Påarp. Detta eftersom vi ju redan var sena och för att denna försening inte ska sprida sig till mötande tåg. Detta innebar att vi var mer än 5 minuter sena i Ramlösa där det var meningen att jag skulle byta tåg till Pågatåg till Malmö. Men det är bara 5 minuter tid för byte och vi var mer än 5 minuter sena så det var bara att fortsätta till Helsingborg och därifrån ta nästa tåg mot Malmö istället. På den enkelspåriga banan mellan Åstorp – Helsingborg som tar 23 minuter är det fyra uppehåll, alltså mindre än 5 minuter mellan varje station. Här ska det samsas 2 Pågatåg i varje riktning i timmen förutom godstrafiken. Det är alltså ett invecklat pussel med tågmöten där varje försening sprider som sig som en löpeld.

Sammanfattningen av det här är att investeringarna i järnvägsnätet och underhållet av järnvägsnätet lämnar mycket övrigt att önska. Det har talats om dubbelspår i årtionden. Och det lär dröja många årtionden till…

Jag vill alltså med det här ha sagt att det finns ett stort behov av investeringar i det svenska järnvägsnätet. Det är inte bara på ”min” bana de här önskemålen finns. Dom finns runt om i landet. Det är dags för våra politiker att på allvar satsa på dessa investeringar.

NU!

Lämna en kommentar

Under Järnvägsinvesteringar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s