Pris och efterfrågan

En viktig princip är att om priset för något går ner så ökar efterfrågan medan om priset går upp så minskar efterfrågan. Något som ju är ganska självklart. Ju fler som får råd att efterfråga något, desto fler blir det som utnyttjar servicen eller köper produkten.

Onödigt läkarbesök på Vårdcentralen

Den här principen har fått Isac Riddarsparre som är AT-läkare och Emanuel Örtengren på Näringslivets lobbyinggrupp / tankesmedja Timbro till att skriva en debattartikel där dom tycker att regionerna (det vi förr kallade landstingen) ska höja taxorna inom primärvården – för att minska efterfrågan.

– ”För att avlasta vårdcentraler och stärka primärvården ekonomiskt behöver patientavgifter spela en större roll än vad de gör i dag.”

Eller i korthet, om man höjer priset för att gå till vårdcentralen så kommer fler ”onödiga” patienter att välja att inte gå till doktorn. Man har kommit fram till den häpnadsväckande slutsatsen att:

– ”Jämlikheten blir lidande när avgifterna är lika låga för alla. Det är välkänt att patienter är mer benägna att utnyttja tjänster när de inte står för utgifterna själva. Det leder till en överkonsumtion av vård.”

Ett område där vi kan se en sådan utveckling är taxorna i kollektivtrafiken. Det är uppenbart att Länstrafikbolagen oroas över att det ska bli för trångt på tåg och bussar och att kraven på fler tåg och bussar ska bli för stora. Under de senaste tio åren har konsumentprisindex ökat med 12%. I snitt har alltså priserna i Sverige på tio år gått upp med 12 procent. Taxorna inom Länstrafikens kollektivtrafik, månadskort eller enkelbiljetter, har under samma tid gått upp med 43%! Taxorna inom kollektivtrafiken har gått upp mycket mer än vad annat har gått upp med – inklusive bensin och diesel. Och jag kan bara komma på en anledning till att regionerna / landstingen valt att göra dessa prisökningar. Det får inte bli för många som reser för då får vi inte plats på tågen eller bussarna.

Här i Skåne har vi ju fått en mycket infekterad debatt pga Skånetrafikens nya taxor och biljettsystem. Skånetrafiken försöker förtvivlat hävda att förändrad zonindelning och nytt biljettsystem ska vara prisneutralt. Vi som reser tvivlar starkt på detta eftersom det finns vissa resor som stigit kraftigt i pris. Skånetrafiken hävdar dock att det är prisneutralt, vissa resor går upp och andra går ner. Jag tror dock att man då undviker att räkna med att alla de som tidigare rest med de populära Jojo-korten och fått rabatt på biljettpriset blir av med denna rabatt när korten nu avskaffats. Den avskaffade rabatten ingår inte i ”prisneutraliteten”, den neutraliteten handlar om förändringarna av zonindelningen.

Jojo

En annan del av den mycket intensiva kritiken mot Skånetrafiken handlar om att det blivit mycket mer komplicerat att köpa biljetter om man inte vill / kan använda den mobilapp som Skånetrafiken försöker tvinga in alla resenärer i. Man kan nu inte köpa biljetter med de olika rabatter som finns på stadsbussar. Har man inte rätt sorts bankkort kan man överhuvudtaget inte köpa en biljett på stadsbussarna.

Men, man undviker ju att det blir för trångt på bussarna!

Apropå det här med tillgång och efterfrågan och priser så ser jag att under nattens stormande så var elpriset under en timme negativt. Vindkraften gav så mycket elström att de som ville sälja el på elbörsen Nordpool fick betala för att mata in elströmmen på nätet. Det är första gången det hänt. Fast det märkte inte vi konsumenter av. Det hade ju inte varit så illa att få betalt för att tända lyset…

Läs mer:
Timbro: Avgifter kan stärka primärvården. – Timbro på Svenska Dagbladet debatt
Priset för kollektivtrafik ökar mer än KPI. – Aftonbladet
Här chockhöjdes priserna när Jojo försvann. – Aftonbladet
Stormen gav minuspriser på el. – Helsingborgs Dagblad
Elpriset under noll i natt – men inget prisfall för elkunder. – Sveriges Radio

Lämna en kommentar

Under Prisutveckling

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s