Vem kan man lita på?

» Börja om från början.

Kommuner i Skåne, Region Skåne och även Danmark har tidigare gjort en överenskommelse om satsningar på järnvägstrafiken i Skåne och området inom Greater Copenhagen. En överenskommelse som innehåller en mängd olika satsningar som hör ihop och skapar en helhet. Politiker, kommuner osv har varit överens om en gemensam satsning.

Skånebanan

Nu har Moderaterna valt att hoppa av överenskommelsen. Moderaterna i Skåne har nämligen valt att stryka bygget av en ny höghastighetsbana sträckan Lund – Hässleholm. Så nu befarar övriga parter att allt faller samman. Detta eftersom överenskommelsen innehåller delar där alla fått ge och ta. Där en satsning hänger ihop med en annan. För Helsingborgs del befarar man nu att bygget av dubbelspår på Västkustbanan på den sista biten från Maria station till Helsingborgs Centralstation faller. Detta hör nämligen ihop med bygget av en järnvägstunnel Helsingborg – Helsingør. En satsning som man i Danmark inte är allt för glada över eftersom man helst inte vill ha ännu mer trafik på Kustbanan mellan Helsingør – København. Men i satsningen ingick även en satsning på Metron i København med anknytning via tunnel till Malmö. Det ingick också bygget av dubbelspår på Skånebanan Kristianstad – Hässleholm – Helsingborg för att skapa en snabb anknytning till höghastighetstågen till Stockholm via Hässleholm. Skånebanan är idag Sveriges hårdast trafikerade enkelspåriga bana. Det handlar om Pågatåg varje halvtimme i båda riktningarna plus en mängd godståg. På biten till Kristianstad även Öresundståg.

När nu Moderaterna hoppar av överenskommelsen blir det till att börja om från början. Det är många kapacitetsproblem som måste lösas. Trafiken på Öresundsbron har nått kapacitetstoppen. Det måste alltså bli ökad kapacitet för trafiken till Danmark. Både gods- och persontrafik. Den sista slingrande delen av Västkustbanan från Maria station till Helsingborgs Centralstation måste få en lösning. En lösning som är helt beroende av en tunnel Helsingborg – Helsingør. Som sagt, Skånebanan (som passerar min hemkommun Åstorp) måste få ökad kapacitet. Alla ändringarna är beroende av Höghastighetssatsningen. Som nu alltså Moderaterna väljer att hoppa av. Nu får man som sagt hitta nya lösningar. En sådan är en tunnel för godstrafiken Landskrona – København. Men, allt hör ihop och plockar man bort en byggsten rasar hela bygget. Och försenas!

Vem kan man lita på? Ja, inte Moderaterna i varje fall!

Börja om från början!

Läs:
Det skånska stödet för HH-tunnel på väg att urholkas. – Helsingborgs Dagblad

1 kommentar

Under Höghastighetståg

Ett svar till “Vem kan man lita på?

  1. Sven, du måste läsa vad M vill som en viss potetntat läser bibeln. Jag är inte moderat och bor inte i området, men följer debatten.
    Det enda M vill är att att man bygger om Södra stambanan till fyrspår snabbtågsbana för 250 km/t i stället för att bygga två nya separata spår och drmed förstöra värdefull natur.
    En sådan ombyggnad ger betydligt bättre kapacitetstillskott än att bygga separat hh-bana, speciellot för gods- och lokaltåg. Det förändrar ju ingenting av det övriga.
    Att M är emot hh-banor är ju inget som helst nytt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s